Το παρόν έγγραφο εκπονήθηκε από την περιβαλλοντική οργάνωση iSea, η οποία δραστηριοποιείται στην περιοχή του Ερημίτη από το 2021, σε συνεργασία με τον τοπικό σύλλογο Ερημίτης Πλους και με την υποστήριξη του Blue Marine Foundation και του Ionian Environment Foundation. Το Σχέδιο Διαχείρισης αντικατοπτρίζει τις προτάσεις του τοπικού συλλόγου και λαμβάνει υπόψη τα αποτελέσματα και τα πορίσματα της πολυετούς επιστημονικής έρευνας στους χερσαίους και θαλάσσιους οικοτόπους της περιοχής. Περισσότερες πληροφορίες για το έργο μπορείτε να βρείτε εδώ.
Δήλωση Σύγκρουσης Συμφερόντων
Οι συγγραφείς δηλώνουν ότι δεν έχουν κανένα γνωστό ανταγωνιστικό οικονομικό συμφέρον ή προσωπική σχέση που θα μπορούσε να φανεί ότι επηρέασε το έργο που αναφέρεται στην παρούσα έκθεση.
1. Εισαγωγή
1.1. Κοινωνικό-Οικολογικό πλαίσιο του Ερημίτη
Το Ανατολικό Ιόνιο Πέλαγος αποτελεί την περιοχή με τα πιο εκτεταμένα λιβάδια Ποσειδωνίας (Posidonia oceanica) (~440 km²) στην Ελλάδα, μετά το Νότιο Αιγαίο. Η χερσόνησος του Ερημίτη διαθέτει έναν από τους πλουσιότερους και πιο ποικιλόμορφους οικοτόπους του Ιονίου, περιλαμβάνοντας μεγάλους ρηχούς κολπίσκους και όρμους, εκτεταμένα λιβάδια Ποσειδωνίας, βραχώδεις υφάλους, αμμοσύρσεις και βυθισμένες ή μερικώς βυθισμένες θαλάσσιες σπηλιές. Επίσης, το χερσαίο τμήμα αποτελείται απόένα σε μεγάλο βαθμό παρθένο πυκνό δάσος, θαμνότοπους με μακκία βλάστηση, παράκτιες λιμνοθάλασσες και αλμυρόβαλτους. Τρεις (τέσσερις; + “παράκτιες λιμνοθάλασσες”) από αυτούς τους οικοτόπους θεωρούνται οικότοποι προτεραιότητας από την ΕΕ.
Παρόλα αυτά, η χερσόνησος απειλείται από ανθρωπογενείς δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης της ανεξέλεγκτης αγκυροβολίας, της προτεινόμενης μεγάλης κλίμακας παράκτιας ανάπτυξης (όπως εξοχικές κατοικίες και ξενοδοχειακές μονάδες), της θαλάσσιας κυκλοφορίας, της ρύπανσης, των χωροκατακτητικών ειδών και των υδατοκαλλιεργειών.
Ωστόσο, δεν έχουν χαθεί όλα, γιατί για πάνω από 12 χρόνια, διάφορες εκστρατείες σε νομικό, επιστημονικό, κοινωνικό και επικοινωνιακό επίπεδο έχουν ματαιώσει τα σχέδια καταστροφής του οικοσυστήματος. Με πρωτοβουλία του περιβαλλοντικού συλλόγου «Ερημίτης Πλους, Περιβαλλοντική Προστασία Βορείου Στενού Κέρκυρας» και την εμβληματική εκστρατεία «Σώστε τον Ερημίτη», ο αγώνας για την προστασία της χερσονήσου εμπόδισε την κατασκευή τουριστικών εγκαταστάσεων, όπως ξενοδοχειακή μονάδα, πολυτελείς κατοικίες, εστιατόρια, μπαρ, μικρά καταστήματα, χώρους στάθμευσης, μονάδα αφαλάτωσης, μονάδα βιολογικού καθαρισμού και λιμενικές εγκαταστάσεις στον κόλπο της Βρωμολίμνης. Παράλληλα με αυτή την προσπάθεια, έχουν πραγματοποιηθεί προκαταρκτικές έρευνες τόσο για τους χερσαίους όσο και για τους θαλάσσιους οικοτόπους, με σκοπό να αναδειχθεί η οικολογική σημασία της περιοχής, προσδιορίζοντας τα είδη και τους οικοτόπους προτεραιότητας, με απώτερο στόχο την προστασία της περιοχής από την οικοδομική ανάπτυξη (Papadopoulou 2020; Naasan Aga Spyridopoulou et al., 2021; Kaloudis 2022; Gasteratos 2022, Papadopoulou 2022, Latinopoulos 2022, Giovos et al., 2022; Athinaiou et al., 2023, 2024, 2025).
1.2. Η προσέγγιση της ΤΔΘΠ
Μια Τοπικά Διαχειριζόμενη Θαλάσσια Περιοχή (ΤΔΘΠ) είναι μια θαλάσσια περιοχή (που περιλαμβάνει την ακτή και τον περιβάλλοντα χώρο), όπου ένα σημαντικό τμήμα του σχεδίου διαχείρισης αναπτύσσεται και εφαρμόζεται από την τοπική κοινότητα, με τη βοήθεια και την υποστήριξη της τοπικής ή/και περιφερειακής αυτοδιοίκησης και των ΜΚΟ.
Μετά από 4 χρόνια συλλογής δεδομένων και συνεργασίας με τον σύλλογο «Ερημίτης Πλους», καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι αυτή η προσέγγιση είναι η πλέον κατάλληλη για τους στόχους προστασίας της περιοχής. Η επιλογή αυτή έγινε για τους εξής λόγους:
-
- Ενδυναμώνει τις Τοπικές Κοινότητες: αναγνωρίζει τους αλιείς μικρής κλίμακας και άλλους ντόπιους χρήστες ως κατόχους δικαιωμάτων και πρωταρχικούς διαχειριστές.
- Ενσωματώνει τη Γνώση: συνδυάζει σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα με τη γνώση που κατέχουν οι ντόπιοι αλιείς, οι ιδιοκτήτες σκαφών, οι οδηγοί σκαφών και η τοπική κοινότητα.
- Αυξάνει τη συμμόρφωση: Οι κανόνες που σχεδιάζονται από κοινού με την τοπική κοινότητα είναι πιθανότερο να γίνονται σεβαστοί και να αυτοεπιβάλλονται.
- Προωθεί την προσαρμοστικότητα: επιτρέπει ευέλικτες, γρήγορες προσαρμογές στη διαχείριση καθώς αλλάζουν οι περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνθήκες.
- Υποστήριξη από τους πολίτες: Η τοπική κοινότητα είναι πρόθυμη και διατεθειμένη να προστατεύσει την περιοχή του Ερημίτη και να τη διατηρήσει όσο το δυνατόν πιο παρθένα.
- Οικονομικές ευκαιρίες: Η δημιουργία νέων οικονομικών εσόδων για την τοπική κοινότητα θα καταστήσει τις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας άνευ σημασίας για την κοινότητα.
Η οριοθέτηση της Τοπικά Διαχειριζόμενης Θαλάσσιας Περιοχής (ΤΔΘΠ) του Ερημίτη, βασισμένη σε επιστημονικά δεδομένα και στην τοπική γνώση, θα μπορούσε να περιλαμβάνει τα παράκτια ύδατα και την περιβάλλουσα χερσαία ζώνη της χερσονήσου. Η συνολική έκταση θα ανερχόταν σε 711 εκτάρια, από τα οποία τα 186 αφορούν το χερσαίο τμήμα και τα 525 τη θαλάσσια περιοχή (Δείτε τον Χάρτη 1). Βάσει των δεδομένων που συλλέχθηκαν από τη Μη Κυβερνητική Οργάνωση (iSea) τα τελευταία 3 χρόνια και την τοπική κοινότητα, δε θα εφαρμοστεί ζωνοποίηση. Ωστόσο, ανάλογα με τα αποτελέσματα, την αποτελεσματικότητα και την ανταπόκριση της τοπικής κοινότητας, μπορεί να εφαρμοστεί στο μέλλον ζωνοποίηση η οποία προβλέπεται να συνδέει τις νησίδες με την ηπειρωτική χώρα. Σε αυτό το στάδιο του σχεδίου διαχείρισης, η περιοχή αντιμετωπίζεται ως μία ενιαία ζώνη, στην οποία ισχύουν γενικοί κανόνες προς τήρηση.
3.1. Όραμα
Ένα ακμάζον και προστατευμένο φυσικό περιβάλλον στον Ερημίτη, όπου η θαλάσσια και χερσαία βιοποικιλότητα ευημερεί, το μοναδικό τοπίο διατηρείται, προασπίζεται η διαχείριση του φυσικού χώρου από τις τοπικές κοινότητες, ενώ εξασφαλίζονται βιώσιμα μέσα διαβίωσης βασισμένα σε δραστηριότητες χαμηλής όχλησης για τις σημερινές και τις μελλοντικές γενιές.
3.2. Κατευθυντήριες αρχές
Όλες οι αποφάσεις διαχείρισης θα καθοδηγούνται από τις ακόλουθες αρχές:
-
- Οικοσυστημική διαχείριση: Οι αποφάσεις θα λαμβάνουν υπόψη εξίσου ολόκληρο το οικοσύστημα, τους ανθρώπους, όπως και τα μεμονωμένα είδη.
- Μέτρα πρόληψης: Σε περιπτώσεις απειλής σοβαρής ή μη αναστρέψιμης ζημιάς θα προτάσσεται η άμεση εφαρμογή οικονομικά αποδοτικών μέτρων για την πρόληψη της περιβαλλοντικής υποβάθμισης, ενώ η έλλειψη πλήρους επιστημονικής βεβαιότητας δε θα χρησιμοποιείται ως λόγος για την καθυστέρησή της.
- Κοινοτική Συν-διαχείριση: Η διαχειριστική αρχή και η ευθύνη θα κατανέμονται μεταξύ των τοπικών κυβερνητικών οργάνων και των τοπικών κοινοτήτων.
- Προσαρμοστική Διαχείριση: Το σχέδιο αποτελεί έναν κύκλο δράσης, παρακολούθησης και προσαρμογής. Οι δράσεις διαχείρισης θα αναθεωρούνται τακτικά και θα τροποποιούνται με βάση τα αποτελέσματα του προγράμματος παρακολούθησης.
- Διαφάνεια και Ισονομία: Όλες οι αποφάσεις και οι αιτιολογήσεις τους θα λαμβάνονται με διαφανή τρόπο. Τα οφέλη και το κόστος της διαχείρισης θα κατανέμονται ισόνομα μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
4.1. Επιτροπή Συν-διαχείρισης της Θαλάσσιας Περιοχής του Ερημίτη (ΕΣΘΠΕ)
Το κύριο κυβερνητικό όργανο για την ΤΔΘΠ θα είναι η Επιτροπή Συν-διαχείρισης της Θαλάσσιας Περιοχής του Ερημίτη (ΕΣΘΠΕ).
4.2. Σύνθεση της ΕΣΘΠΕ
Η επιτροπή θα αποτελείται από 13 μέλη με δικαίωμα ψήφου και 2 συμβούλους χωρίς δικαίωμα ψήφου, εκπροσωπώντας τις βασικές ομάδες των εμπλεκομένων.
-
- Σύλλογος Αλιέων Μικρής Κλίμακας (1 εκπρόσωπος)
- Ερασιτέχνες Αλιείς (1 εκπρόσωπος)
- Τουριστικός τομέας (5 εκπρόσωποι: 1 από καταδυτικό κέντρο, 1 από ενοικιάσεις σκαφών, 1 από θαλάσσιες κρουαζιέρες, 1 από εστιατόρια, 1 από καταλύματα)
- Τοπικές ΜΚΟ (1 εκπρόσωπος)
- Δήμος Βόρειας Κέρκυρας (1 εκπρόσωπος).
- Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (Λιμενική Αρχή) (1 εκπρόσωπος, συμβουλευτικός ρόλος χωρίς δικαίωμα ψήφου).
- Αρμόδια Τοπική Αρχή για τον Ερημίτη (1 εκπρόσωπος)
- Ιδιοκτήτες γης (1 εκπρόσωπος)
- Επιστημονική επιτροπή (1 εκπρόσωπος, συμβουλευτικός ρόλος χωρίς δικαίωμα ψήφου) (Λεπτομερείς πληροφορίες για την επιτροπή στο σημείο 4.4).
4.3. Ρόλοι και Αρμοδιότητες της ΕΣΘΠΕ
-
- Εξέταση των ετήσιων αναφορών παρακολούθησης
- Πρόταση και έγκριση τροποποιήσεων στους κανόνες διαχείρισης και τον καθορισμό της ζωνοποίησης.
- Επίλυση των συγκρούσεων συμφερόντων μεταξύ των ομάδων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή
- Βασικός σύνδεσμος της κοινότητας με τις αρμόδιες αρχές
- Επίβλεψη της οικονομικής διαχείρισης της ΤΔΘΠ
- Συντονιστικός ρόλος στη δημόσια ευαισθητοποίηση και προώθηση της ανάπτυξη πρωτοβουλιών
4.4. Επιστημονική επιτροπή
Η επιτροπή θα αποτελείται από 1 ή περισσότερες περιβαλλοντικές οργανώσεις ή επιστημονικούς εμπειρογνώμονες που εργάζονται στην περιοχή συλλέγοντας έγκυρα επιστημονικά δεδομένα. Μόνο ένας εκπρόσωπος αυτής της επιτροπής θα συμμετέχει στην ΕΣΘΠΕ ως μέλος χωρίς δικαίωμα ψήφου.
4.4.1. Ρόλοι της Επιστημονικής Επιτροπής
-
-
- Συλλογή έγκυρων επιστημονικών δεδομένων για τη χερσόνησο του Ερημίτη.
- Σύνταξη τελικής αναφοράς για την οικολογική κατάσταση του Ερημίτη.
- Παρακολούθηση των μέτρων προστασίας που θα υιοθετούνται στην ΤΔΘΠ για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητάς τους.
- Κοινοποίηση των τελικών αποτελεσμάτων της κατάστασης παρακολούθησης στην ΕΣΘΠΕ και το ευρύ κοινό.
- Παροχή συμβουλών στην ΕΣΘΠΕ για πιθανές βελτιώσεις ή αλλαγές στα μέτρα προστασίας που θα υιοθετούνται στην ΤΔΘΠ.
-
- Η αγκυροβολία στα λιβάδια Ποσειδωνίας θα πρέπει να αποφεύγεται και αντ’ αυτού, να επιτρέπεται σε αμμώδη πυθμένα ή στις καθορισμένες προτεινόμενες περιοχές (Παράρτημα 1).
- Η ταχύτητα διέλευσης των σκαφών υποδεικνύεται να οριοθετείται στους 5 κόμβους για τη μείωση της ηχορύπανσης και των συγκρούσεων των σκαφών με την άγρια πανίδα.
- Θα ενθαρρύνονται οι βιώσιμες τεχνικές ερασιτεχνικής και επαγγελματικής αλιείας (βρείτε περισσότερα στην ενότητα 5.1).
- Οι παραλίες θα πρέπει να παραμένουν ελεύθερες από μόνιμα τουριστικά έπιπλα (ξαπλώστρες, ομπρέλες) για τη διατήρηση της φυσικής τους ομορφιάς.
5.1. Αειφόρος διαχείριση της αλιείας
5.1.1. Ελάχιστα Μεγέθη Εκφόρτωσης: Θα ενθαρρύνεται η εφαρμογή ελάχιστου μεγέθους εκφόρτωσης για βασικά εμπορικά είδη για την εξασφάλιση μεγαλύτερου δυναμικού αναπαραγωγής (βλ. Παράρτημα 3: Κατάλογος Ελάχιστων Μεγεθών Εκφόρτωσης)
5.1.2. Εποχιακές απαγορεύσεις: Θα ενθαρρύνεται μια εποχιακή απαγόρευση για τον Ροφό (Epinephelus marginatus) και άλλα είδη κατά την περίοδο αναπαραγωγής τους σε ολόκληρη την περιοχή (βλ. Παράρτημα 3 για την περίοδο αναπαραγωγής).
5.1.3. Παρουσία αυγών: Εάν ένα αλιευμένο είδος φέρει αυγά και είναι ακόμα ζωντανό, θα ενθαρρύνεται η απελευθέρωσή του.
5.1.4. Σήμα “Βιώσιμο Αλίευμα Ερημίτη”: Θα αναπτυχθεί ένα εθελοντικό σύστημα πιστοποίησης για τους αλιείς που τηρούν τους κανόνες της ΤΔΘΠ, επιτρέποντάς τους να διαθέτουν τα αλιεύματά τους σε υψηλότερη τιμή σε εστιατόρια και καταναλωτές, δημιουργώντας ένα άμεσο οικονομικό κίνητρο για τη διατήρηση.
5.2. Προστασία των οικοτόπων και της βιοποικιλότητας
5.2.1. Κανονισμοί αγκυροβολίας: Θα ξεκινήσει μια εκστρατεία ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με τις επιπτώσεις της αγκυροβολίας.
5.2.2. Θα υλοποιηθεί ένα πρόγραμμα εγκατάστασης οικολογικών αγκυροβολίων (ειδικά σε περιοχές όπως το Αυλάκι και η Άκολη).
5.2.3. 5.2.3. Προστασία ειδών: Όλοι οι επισκέπτες θα πρέπει να σέβονται τον κώδικα δεοντολογίας. Απαγορεύεται αυστηρά η παρενόχληση, η προσέγγιση ή η σίτιση προστατευόμενων ειδών όπως η μεσογειακή φώκια (Monachus monachus), οι θαλάσσιες χελώνες και τα κητώδη. Ένας κώδικας δεοντολογίας για την παρατήρηση της άγριας ζωής θα είναι υποχρεωτικός για όλους τους παρόχους τουριστικών υπηρεσιών. Μπορείτε να βρείτε τον κώδικα δεοντολογίας εδώ.
5.2.4. Προστασία υγροτόπων: Το κυνήγι θα περιοριστεί και σταδιακά θα καταργηθεί εντός και γύρω από τους υγροτόπους για την προστασία της μοναδικής χλωρίδας και πανίδας τους.
5.2.5. Διαχείριση δασών και λιβαδιών: Θα αναπτυχθούν μέτρα πυροπροστασίας. Βιώσιμες, παραδοσιακές δραστηριότητες όπως η μελισσοκομία θα επιτρέπονται και θα ενθαρρύνονται στις λιβαδικές εκτάσεις.
5.3. Αειφόρος Διαχείριση του Τουρισμού
5.3.1. Κώδικας δεοντολογίας και βιώσιμες πρακτικές: Όλοι οι πάροχοι θαλάσσιων και χερσαίων περιηγήσεων, οι επιχειρήσεις σκαφών και ιστιοπλοΐας θα υποχρεούνται να τηρούν έναν κώδικα δεοντολογίας και βιώσιμων πρακτικών που θα περιλαμβάνει τη διαχείριση των απορριμμάτων, τις αλληλεπιδράσεις με την άγρια πανίδα και τις πρακτικές αγκυροβολίας.
5.3.2. Διαχείριση φέρουσας ικανότητας: Ο αριθμός των επιβαινόντων (δύτες/κολυμβητές με αναπνευστήρα/επιβάτες σε κρουαζιέρες, ενοικιάσεις σκαφών και ιστιοπλοϊκών) που θα επιτρέπεται ημερησίως, θα περιοριστεί και θα υποβάλλεται σε ένα κέντρο διαχείρισης μέσω ενός συστήματος κρατήσεων. Ο αριθμός των επιβαινόντων θα αποφασιστεί μετά την εκπόνηση μελέτης φέρουσας ικανότητας.
5.3.3. Σχήμα συνεισφοράς επισκεπτών: Μια προαιρετική «Δωρεά για τη Διατήρηση» ανά άτομο θα ενθαρρύνεται για όλες τις θαλάσσιες περιηγήσεις (το ποσό θα αποφασιστεί αργότερα). Τα έσοδα θα παρέχονται στο ταμείο διαχείρισης της ΤΔΘΠ.
5.3.4. Βιώσιμα Μονοπάτια: Σε συνεργασία με έναν περιβαλλοντικό σύλλογο, τα υπάρχοντα μονοπάτια πεζοπορίας θα βελτιωθούν και θα προωθηθούν ως «Μονοπάτια Πολιτισμού», συνδέοντας τη φυσική κληρονομιά με την πλούσια ιστορία της περιοχής και παρέχοντας τη δυνατότηα για ανάπτυξη οικοτουρισμού υψηλής ποιότητας.
5.3.5. Αύξηση της προσβασιμότητας σε συγκεκριμένες παραλίες.
Ένα σχέδιο παρακολούθησης είναι απαραίτητο για την προσαρμοστική διαχείριση.
6.1. Οικολογική παρακολούθηση
6.1.1. Πληθυσμοί ψαριών: Ετήσια Υποβρύχια Οπτική Απογραφή (UVC) τον μήνα Σεπτέμβριο σε σταθερές θέσεις εντός και εκτός της ΤΔΘΠ.
6.1.2. Υγεία οικοτόπων: Διετής (κάθε δύο χρόνια) παρακολούθηση της πυκνότητας και της υγείας των λιβαδιών Ποσειδωνίας σε σταθερές θέσεις εντός και εκτός της ΤΔΘΠ.
6.1.3. Επιστήμη των πολιτών: Η χρήση της πλατφόρμας iNaturalist θα προωθηθεί σε δύτες, ψαράδες, πεζοπόρους και στο ευρύ κοινό για την καταγραφή παρατηρήσεων κρίσιμων ειδών.
6.2. Κοινωνικοοικονομική Παρακολούθηση:
6.2.1. Αλιεία: Μηνιαία συλλογή δεδομένων Σύλληψη ανά Μονάδα Αλιευτικής Προσπάθειας (CPUE) από εθελοντές ψαράδες.
6.2.2. Κοινότητα: Ετήσια μελέτη των απόψεων των εμπλεκόμενων φορέων, των εισοδηματικών επιπέδων και των περιστατικών σύγκρουσης.
6.3. Αξιολογήσεις και Αναφορές: Μια έκθεση θα παράγεται ετησίως από τον επιστημονικό σύμβουλο και θα παρουσιάζεται στην ΕΣΘΠΕ και το κοινό. Βάσει αυτής της έκθεσης, η ΕΣΘΠΕ θα επανεξετάζει επίσημα την αποτελεσματικότητα του σχεδίου και θα προτείνει τροποποιήσεις, όπως απαιτείται, κάθε δύο χρόνια.
Θα χρησιμοποιηθεί μια διαβαθμισμένη προσέγγιση για την επιβολή:
- Κοινοτική διαχείριση: Ενδυνάμωση των μελών της κοινότητας ώστε να ενημερώνουν τους συμπολίτες τους και να αναφέρουν παραβάσεις μέσω ειδικής γραμμής (ηλεκτρονικής φόρμας). Θα προτείνεται η χρήση της εφαρμογής Novoville για την αναφορά των παραβάσεων.
- Κυρώσεις: Οι παραβάσεις θα διώκονται βάσει της ισχύουσας εθνικής νομοθεσίας. Η ΕΣΘΠΕ θα υποστηρίξει έναν νομικό μηχανισμό για τη διοχέτευση ενός μέρους των προστίμων πίσω στο ταμείο διαχείρισης της ΤΔΘΠ.
Οι μακροπρόθεσμες λειτουργίες της ΤΔΘΠ θα χρηματοδοτούνται μέσω ενός διαφοροποιημένου χαρτοφυλακίου:
8.1. Δημόσιοι πόροι: Ετήσια πρόβλεψη κονδυλίου από τον δημοτικό προϋπολογισμό Κέρκυρας.
8.2. Έσοδα που παράγονται από τους χρήστες: Έσοδα από το σχήμα συνεισφοράς επισκεπτών και τα τέλη χρήσης των αγκυροβολίων.
8.3. Συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα: Πρόγραμμα «Υποστηρικτής της ΤΔΘΠ του Ερημίτη» για ξενοδοχεία, εστιατόρια και επιχειρήσεις που συνεισφέρουν με αντάλλαγμα τη δημόσια αναγνώριση.
8.4. Εξωτερικές επιχορηγήσεις: Συστηματική και ενεργή αναζήτηση χρηματοδοτήσεων από εθνικούς και ευρωπαϊκούς φορείς.
Αν θα θέλατε να μάθετε περισσότερα για τα παλαιότερα, τα τρέχοντα και τα μελλοντικά έργα που έχουν αναπτυχθεί στη χερσόνησο, καθώς και χρήσιμες πληροφορίες για τις Τοπικά Διαχειριζόμενες Θαλάσσιες Περιοχές (ΤΔΘΠ), μπορείτε να ανατρέξετε στις παρακάτω πηγές.
Περισσότερες πηγές
Γαστεράτος, Ι. 2022. ΕΡΗΜΙΤΗΣ: Ορνιθοπανίδα, θηλαστικά, συνδεσιμότητα, Παρουσίαση, Ο Ερημίτης Μετά, Κέρκυρα, 4 Ιουλίου.
Καλούδης, Κ. 2022. ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΕΝΑ ΒΙΩΣΙΜΟ ΜΕΛΛΟΝ ΓΙΑ ΤΗ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟ ΤΟΥ ΕΡΗΜΙΤΗ, Παρουσίαση, Ο Ερημίτης Μετά, Κέρκυρα, 4 Ιουλίου.
Λατινόπουλος, Δ. 2022. Οι οικοσυστημικές υπηρεσίες του Ερημίτη, Παρουσίαση, Ο Ερημίτης Μετά, Κέρκυρα, 4 Ιουλίου.
Παπαδοπούλου, Ε. 2020. Το θαλασσιο περιβαλλον του Ερημιτη και μια καταστροφικη λιμενικη εγκατασταση.
Παπαδοπούλου, Ε. 2022. ΕΡΗΜΙΤΗΣ: Υγρότοποι, Παρουσίαση, Ο Ερημίτης Μετά, Κέρκυρα, 4 Ιουλίου.
Athinaiou, I., Pyloridou, K., Giatroudaki, I., Cecconi, F., & Naasan Aga Spyridopoulou, R. 2025. Exploring the ecological importance of Erimitis Peninsula: Final Progress Report. iSea, Thessaloniki, Greece, 33pp.
Athinaiou, I., Pyloridou, K., Giatroudaki, I., Cecconi, F., Naasan Aga Spyridopoulou, R. 2025. The Ecological Importance of Erimitis Marine Area. An Inventory of Knowledge. Update 2024. iSea, Greece, 16pp.
Athinaiou, I., Pyloridou, K., Poursanidis, D., Naasan Aga Spyridopoulou, R. 2023. Exploring the ecological importance of Erimitis, NE Corfu, Final Project Report. iSea, Greece, 21pp.
Giovos, I., Gkikas, R., Poursanidis, D., Papathanasiou, V., Naasan Aga Spyridopoulou, R. 2022. Estimating the ecological status and blue carbon stock of the Posidonia oceanica (Linnaeus) Delile, 1813 meadows of northeast Corfu Island. iSea, Greece, 14pp.
LMMA Network. (n.d.). About the LMMA Network. Retrieved October 26, 2023, from https://lmmanetwork.org
Naasan Aga Spyridopoulou, R., Gkikas, R., Giovos, I. 2021. Posidonia oceanica (Linnaeus) Delile, 1813 meadows of northeast Corfu. iSea, Greece, 14pp.
Zotaj, A. 2010. Butrint National Park Management Plan. The Albanian Society for the Protection of Birds and Mammals.
Παράρτημα 1: Χάρτης των πιθανών ζωνών αγκυροβολίας για κρουαζιερόπλοια και ιστιοπλοϊκά σκάφη.
Παράρτημα 2. Λίστα με το Ελάχιστο και το Μέγιστο μεγέθος εκφόρτωσης που προτείνονται, καθώς και την αναπαραγωγική περίοδο των εμπορικών είδών που αλιεύονται στη χερσόνησο του Ερημίτη. Ο πλήρης οδηγός είναι διαθέσιμος εδώ.
Δείτε τα υπόλοιπα παραρτήματα εδώ.